Notice and Takedown procedure bij Stip Hosting

Notice and Takedown procedure bij Stip Hosting

Zie je inhoud (tekst of beeld) op een website die onrechtmatig of strafbaar is en krijg je geen contact met de eigenaar van de website of kom je er niet uit, meld dit dan bij ons. Natuurlijk moet het wel gaan om een website die bij ons gehost wordt.

 

Wat is een Notice and Takedown procedure?

De Notice and Takedown procedure is bedoeld voor klachten over de inhoud van een website. Via deze procedure kun je contact opnemen met de hostingprovider waarbij de website is ondergebracht, indien het niet mogelijk is gebleken de klacht (succesvol) bij de plaatser van inhoud of de eigenaar van de website neer te leggen. Dit kan zijn omdat je geen reactie krijgt of de verantwoordelijke geen actie wil ondernemen op de melding, maar ook als de contactinformatie ontbreekt op de website.

In de Notice and Take Down procedure staat wat de betrokken partijen moeten doen met een melding.

 

Inhoud die in aanmerking komt voor de Notice and Takedown procedure

Voorbeelden van onrechtmatige of strafbare inhoud:

  • kinderporno
  • plagiaat, inbreuk op auteurs- en/of merkenrecht
  • discriminatie, haat, racisme, smaad en laster
  • aanbod van illegale of gestolen goederen
  • gegevens die tot identiteitsfraude kunnen leiden
  • privacyschending
  • cyberstalking
  • teksten die aanzetten tot terrorisme

 

Volgorde van melden

  1. De persoon of organisatie die de inhoud heeft geplaatst
    Constateer je onrechtmatige of strafbare inhoud op een website, neem dan contact op met de persoon of organisatie die de inhoud heeft geplaatst. Dit kan de eigenaar zijn van de website, maar dat hoeft niet. Bij een forum posten allerlei mensen berichten op de website.
  2. De beheerder of eigenaar van de website
    Reageert deze persoon of partij niet, dan neem je contact op met de beheerder van het forum of met de eigenaar van de website. De contactgegevens staan meestal op de contactpagina. Soms kun je via een contactformulier contact opnemen.
  3. De domeinnaamhouder
    Soms is de eigenaar van de domeinnaam een andere persoon of organisatie van de website.
    • .nl
      De eigenaar van een .nl domeinnaam kun je vinden via SIDN.nl
    • .be
      De eigenaar van een .be domeinnaam vind je via DNS Belgium
    • .eu
      De eigenaar van een .eu domeinnaam kun je vinden via EURid.eu
    • .info
      De eigenaar van een .com domeinnaam kun je vinden via Info.info
    • .com, .org, .net en vrijwel alle extensies
      Via de website Domaintools kun je de eigenaar van een .com, .org of .net domeinnaam achterhalen
  4. De hostingprovider
    Contact opnemen met de hostingprovider van de website is de volgende stap. Op whoishostingthis.com kun je ontdekken wie de hostingprovider is. De getoonde informatie is niet altijd juist omdat de hostingprovider bijvoorbeeld diensten kan afnemen bij een andere hostingprovider.
  5. De registrar van de domeinnaam
    Bij de WHOIS-gegevens van een domeinnaam (zie punt 3, de domeinnaamhouder) wordt ook de registrar vermeld.

 

Hoe kun je een Notice and Takedown verzoek indienen?

Als de website bij ons wordt gehost en het lukt niet om tot een oplossing te komen met de beheerder van de website, de de domeinnaamhouder of met de persoon of organisatie die de content heeft geplaatst, kun je bij ons een verzoek indienen om de Notice and Takedown procedure uit te voeren.

Voor het goed en zorgvuldig uitvoeren van deze procedure is het van belang dat je ons daarvoor voldoende informatie dan wel bewijsmateriaal aanlevert. Geef onder meer aan waar de content zich precies bevindt, bijvoorbeeld door het aanleveren van directe URL’s, en waarom deze onmiskenbaar onrechtmatig zou zijn. Onmiskenbaar betekent dat er zonder twijfel voor ons moet komen vast te staan dat de content onrechtmatig is. Dit kun je aantonen door ons bijvoorbeeld bronbestanden toe te sturen of andere documenten op basis waarvan je kunt aantonen een bepaald recht te hebben waarop inbreuk wordt gemaakt. Ook is het van belang dat je, waar mogelijk, aantoont dat de persoon of organisatie die de content heeft geopenbaard dat niet mocht doen.

Lever daarnaast informatie aan over de pogingen die je hebt gedaan om contact op te nemen met de persoon of organisatie die de content heeft geplaatst, de beheerder van de website of de domeinnaamhouder. Daarbij vernemen we ook graag de reactie van die personen of organisaties en waarom het contact met hen niet tot een oplossing heeft geleid.

 

Stuur een e-mail

Stuur een e-mail aan support@stiphosting.nl met als onderwerp Notice and Takedown verzoek.
De inhoud van je e-mail dient minimaal de volgende informatie te bevatten:

  • Jouw contactgegevens: voornaam, achternaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
  • De website waarop je klacht betrekking heeft (de URL of URL’s)
  • Welke informatie (zin, alinea, pagina, afbeelding, video, etc.) op de betreffende website volgens jou verwijderd moet worden. Het is belangrijk specifiek te zijn.
  • Waarom de informatie verwijderd moet worden, bijvoorbeeld wegens inbreuk op auteursrecht, discriminatie, racisme, kinderporno, identiteitsfraude, etc. Licht dit indien nodig toe. In geval van inbreuk op het auteursrecht: vermeld de originele locatie van het betreffende materiaal.
  • Welke stappen je al hebt genomen en met welk resultaat.
  • Binnen welke termijn de informatie verwijderd moet worden. Geef een redelijke en haalbare termijn op.

Voeg bijlagen toe.

  • Bewijs dat je andere partijen, zoals de eigenaar van de website reeds hebt benaderd, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail.
  • Indien van toepassing: bronbestanden of andere documenten die als bewijs dienen voor onrechtmatigheid.
  • Kopie legitimatiebewijs, waarbij je foto en het nummer van het legitimatiebewijs zijn afgedekt.

 

Opvolging Notice and Takedown

Na ontvangst van alle informatie nemen wij contact op met onze klant met de vraag te reageren op jouw verzoek. Wij geven onze klant een redelijke termijn waarbinnen we een reactie verwachten. Die termijn is afhankelijk van het soort content, maar is maximaal één week.

Na de reactie van onze klant besluiten we of we de volgende stap uitvoeren in het kader van de Notice and Takedown procedure. Wij kijken daarvoor onder meer of er sprake is van onmiskenbare onrechtmatigheid. Mocht dat het geval zijn dan zullen we de toegang tot de content onmogelijk maken. Wij stellen uiteraard zowel jou als onze klant op de hoogte van onze beslissing.